Vyjádření k rozhodnutí vlády o chodu škol do konce pololetí
Vyjádření k rozhodnutí vlády o chodu škol do konce pololetí
Navrhujeme větší podporu školám i rodinám v online výuce z domova a změny v hodnocení žáků, přijímacích zkoušek a maturit.
Větší podpora pro online výuku z domova:
Prioritou by měla být rozsáhlá podpora a rozvoj online výuky, podpora škol a učitelů, individuální online doučování těm dětem, co ho potřebují, technická podpora rodin notebooky a připojením na internet. Vzdělávání online nastavit pro rodiny co nejméně náročné a co nejvíce dobrovolné. Vzdělávání na dálku z domova do konce pololetí by mělo být definováno jako prioritní a preferované i u dětí na prvním stupni. Nabídku školní skupiny definovat přesněji jako nouzové řešení pro malou část rodin, které nemají jinou možnost. Ocenit a podpořit rodiny ve vzdělávání doma, dát podporou formám práce z domova u rodičů zaměstnanců, snadno dostupné ošetřovné pro každého rodiče, který preferuje vzdělávat doma. Podpořit tak i učitele a školy, aby takových skupin měly co nejméně, a zvládly prioritně rozvíjet kvalitu online výuky. Podpořit tím také to, aby případné skupiny byly co nejmenší, nedocházelo v nich ke stresu dětí a učitelů z mnoha striktních pravidel, obtížně splnitelných.
Rozsáhlejší změna hodnocení žáků:
Zrušení známkování a automatické prospění do dalšího ročníku u všech žáků základních a středních škol, i takto jednoduše formulované vysvědčení jako prospění ve všech vzdělávacích oblastech. Doplňující stručnou zpětnou vazbu pro žáka pouze jako neoficiální přílohu vysvědčení. Zrušení státních přijímacích testů a státních maturit, které znamenají neúměrný stres pro žáky a fyzickou přítomnost ve školách, ponechání formy přijímání ke studiu i uzavírání studia na středních školách na jejich podmínkách. Včetně možnosti využít jednoduše průběžné hodnocení žáků nebo nastavit online postupy se sníženými nároky na výkon žáků.